Prehrana in zanositev

PCOS in prehranska dopolnila

Kaj je PCOS?

PCOS ali sindom policističnih jajčnikov je stanje, pri katerem so v jajčnikih številne drobne ciste oz. drobni folikli z nezrelimi celicami, ki za razliko od foliklov v normalnih jajčnikih ne rastejo in ovulirajo, temveč proizvajajo prekomerne količine moških hormonov (testosterona), ki se izločajo v kri.

Sindrom policističnih jajčnikov ali PCOS prizadene velik delež žensk po svetu in kljub temu, da ni življenjsko ogrožajoče stanje, pomembno vpliva na psihično počutje in samopodobo žensk. Pomemben vpliv imata zdrava prehrana in na sploh zdrav življenjski slog, ki sta najboljša načina za obvladovanje te bolezni.

PCOS prizadene ženske jajčnike, reproduktivne organe, ki proizvajajo estrogen in progesteron – hormona, ki uravnavajo menstrualni ciklus. Jajčniki proizvajajo tudi majhno količino moških hormonov, imenovanih androgeni. Pomanjkanje ovulacije spremeni ravni estrogena, progesterona, FSH in LH. Ravni progesterona so nižje kot običajno, medtem ko so ravni androgenov višje kot običajno, zato hormoni motijo ​​​​menstrualni ciklus, ženske s PCOS pa dobijo manj menstruacij kot običajno.

Dejanski vzrok tega sindroma ni popolnoma znan, toda okoljski dejavniki, kot so prehranske navade, igrajo pomembno vlogo pri preprečevanju in zdravljenju. Ravno sprememba v načinu življenja je najpomembnejša terapevtska strategija pri teh bolnicah, ki pogosto potarnajo, da težje izgubljajo telesno težo, kljub temu, da pazijo na prehrano. Prehranska terapija temelji predvsem na zmanjšanju inzulinske rezistence, izboljšanju presnovnih in reproduktivnih funkcij, kar lahko dosežejo z ohranjanjem zdrave telesne mase ter pravilno prehrano.

 

Kakšni so lahko simptomi policističnih jajčnikov?

  • Aknasta, nečista koža – najrazličnejše hormonske spremembe vodijo v težave, ki so vidne na koži. Izpuščaji ali lišaji ter mastna koža nasploh
  • Poraščenost po obrazu (zaradi povečene proizvodnje androgenih – moških spolnih – hormonov),
  • Izpadanje las
  • Prekomerna telesna teža – več kot polovica žensk s PCOS se sooča s prekomerno telesno težo, ki jo je zaradi hormonskih sprememb težje izgubiti
  • Neredne menstruacije ali nereden menstrualni ciklus – v prvih dveh letih menstruacije je ciklus običajno nereden in daljši
  • Neplodnost – ni nujno, da bo ženska imela težave z neplodnostjo, saj veliko posameznic s PCOS zanosi povsem naravno
  • Utrujenost in pomanjkanje energije – velikokrat posledica zaradi pomanjkanja spanca
  • Depresija in tesnobnost – PCOS lahko poveča velika nihanja v razpoloženju
  • Bolečine v trebuhu ali medenici – pojavijo se lahko med menstruacijo ali kadarkoli med menstrualnim ciklusom

Zaradi povezave z inzulinsko rezistenco so ženske pogosto tudi utrujene, imajo povečan apetit itd..

 

Ženske z motnjo policističnih jajčnikov imajo lahko težave pri zanositvi, pri čemer imajo bistveni vpliv hormoni. Hormonsko neravnovesje je ključna lastnost pri PCOS, saj ima ženska v tem primeru povečano raven androgenov (moški hormoni; npr. testosterone) in znižane ravni ženskih hormonov (npr: estrogen, progesteron). Pri zdravih ženskah jajčniki vsak mesec sprostijo dozorelo jajčece. Temu procesu se reče ovulacija. Pri ženskah s PCOS pa jajčece nikoli ne dozori dovolj, da bi se proces ovulacije sprožil. Posledično težje pride do oploditve, zato moramo čim bolj poskrbeti za hormonsko ravnovesje in prisluhniti svojemu telesu kaj potrebuje glede na težave, ki se od vsake posameznice seveda lahko razlikujejo.

VPLIV PREHRANE NA PCOS

Ženske s PCOS imajo pogosto višjo raven insulina od običajne. Inzulin je hormon, ki se proizvaja v trebušni slinavki in pomaga celicam v telesu pretvoriti sladkor (glukozo) v energijo. Inzulinska rezistenca je lahko tudi posledica prekomerne telesne teže in lahko oteži hujšanje, zato se nekatere ženske s PCOS pogosto soočajo s to težavo.

Prehrana z visoko vsebnostjo rafiniranih ogljikovih hidratov, kot so škrobna in sladka hrana, lahko oteži odpornost na inzulin in s tem tudi izgubo teže.

 

Katera živila naj dodam svoji prehrani s PCOS?

Absolutno je bredno poskusiti in si urediti prehrano. Priporočena je predvsem zelenjava z visoko vsebnostjo vlaknin (brokoli), puste beljakovine (ribe),

protivnetna živila in začimbe (kurkuma, paradižnik),..

Živila z visoko vsebnostjo vlaknin lahko pomagajo upočasniti hitrost absorpcije glukoze iz ogljikovih hidratov v krvni obtok in pomagajo preprečiti skoke inzulina.

Nekaj primerov živil z visoko vsebnostjo vlaknin: križnice, kot so brokoli, cvetača in brstični ohrovt, zelenice, vključno z rdečo listnato solato in rukolo, zelena in rdeča paprika, fižol in leča, mandlji, jagodičevje, sladki krompir, buča,..

PREHRANSKA DOPOLNILA

Številne ženske prisegajo na naraven pristop s prehranskimi dopolnili, ki pripomorejo k zdravljenju. Zbrali smo nekaj najučinkovitejših, ki po mnenju uporabnic tudi resnično delujejo:

  1. MAGNEZIJ – je četrti najobsežnejši mineral v telesu, ženske s PCOS pa ga v večini ne dobivajo v zadostnih količinah, ki jih telo potrebuje. Predvsem to velja za tiste, ki so jemale kontracepcijske tabletke, saj le te iz telesa izčrpajo pomembna hranila.
  2. SVETLINOVO OLJE – raziskave potrjujejo pozitivne učinke svetlina, na sindrom policističnih jajčnikov. Svetlin je rastlina, ki so jo ženske skozi zgodovino uporabljale za lajšanje menstrualnih težav. Vendar to ni njegova edina pozitivna lastnost, saj pomaga pri uravnovešanju hormonov, zniževanju holesterola, preprečevanju izgube las in pri težavah s kožo.
  3. INOZITOL – učinkovito deluje pri uravnavanju inzulina, pomaga pri presnovi lipidov, zorenju jajčnih celic in plodnosti.
  4. NAVADNA KONOPLJIKA – čaroben zeliščni pripravek, ki spodbuja proizvodnjo progesterona. Sam pripravek ne vsebuje naravnega progesterona, temveč spodbuja njegovo nastajanje v jajčnikih
  5. B – KOMPLEKS-  V primeru PCOS mnogim ženskam primanjkuje vitaminov iz skupine B. Sem spadata tudi folna kislina in holin, ki sta pomembna za samo zanositev.
  6. OMEGA 3 – Znižuje inzulinsko rezistenco in testosteron. Znižuje vnetje v telesu, ima pomembno vlogo pri uravnavanju menstrualnega cikla in ogromno pozitivnih učinkov pri kožnih težavah, saj se ženske s PCOS velikokrat lahko srečujejo z aknami, ekcemi,..
  7. VITAMIN D – Pomemben vitamin, ki primanjkuje skoraj vsakomur, pri PCOS pa je še toliko bolj pomemben, saj znižuje testosteron.

Na vse objave

Podobne objave